ambulance bed bolt briefcase calendar chain chevron-left chevron-right clock-o commenting-o commenting comments diamond envelope-o envelope facebook feed flask globe group heart-o heart heartbeat hospital-o instagram leaf magnify image/svg+xml map-marker medkit pdf phone quote-left quote-right skype star-o star tint trophy twitter user-md user whatsappyoutube

PEM5100 - Didactic and Practice of Engineering Education

Form professor

, Domingos Savio Giordani , Elisângela de Jesus Cândido Moraes , Maria Auxiliadora Motta Barreto

Workload

Theoretical Practical Study Duration Total Credits
2 hours/week 0 hours/week 2 hours/week 15 weeks 60 hours 4
See on Janus (pt-br)

Concentration area

97499 - Lorena School of Engineering

Objectives

Develop competencies and skills related to teaching applied to engineering, through critical thinking. Stimulate the formation of active and creative educators, able to participate in the process of transformation of educational practices. Discuss embracing themes in education area for insertion of specific practices in the classroom.

Motivation

One of the main complaints of engineering teachers is the difficulty in pedagogical practice. The absence of a discipline of Teaching and Teaching Practice in their training, makes them ineffective at the transmission of knowledge. This difficulty is also perceived by the students, causing problems in the teacher-student relationship and therefore causing difficulties in learning. It justifies the presence of this discipline.

Syllabus

  1. Education Concepts;
  2. Elements and Goals of Education;
  3. LDB and the higher education
  4. Anthropological, philosophical, cultural and social view of education;
  5. Theories and educational practices;
  6. The importance of education and research;
  7. Academic caeer: choice or vocation?
  8. Peculiarities of technological education of engineering;
  9. Teaching strategies.
  10. The evaluation;
  11. The teacher’s role as advisor and trainer;
  12. The teacher-student relationship;
  13. Contents, skills and abilities;
  14. Innovation in teaching and teaching practice: paradigms break;
  15. Distance teaching.

Evaluation criteria

Seminars: Classes developed and practiced by the students, evaluated by the teacher and colleagues. Article : Written based on two indicated articles and two chosen by the group. Written Evaluation: Applied and Corrected by the groups themselves. Final grade: arithmetic avarage.

Observations

Integrated PAE discipline

References

  1. ANASTASIOU, L. G. C. & PESSATE, L. (ORGS). Processos de Ensinagem na Universidade – pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinvile: UNIVILLE, 2003.
  2. CHAUI, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. In Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro: ANPED, n.24, 2003, p.1-12.
  3. CONFERÊNCIA Mundial sobre o Ensino Superior (1998:Paris, França). Tendências da Educação Superior para o Século XXI - UNESCO/Conselho de Reitores das Universidades Brasileiras, 1998.
  4. CUNHA, M. I. O professor universitário na transição de paradigmas. Araraquara: J. M. Editora, 1998.
  5. DANTAS, S. H. G. Ensino ou Educação em Engenharia? A formação didático-pedagógica dos Engenheiros Professores. Revista de Ensino de Engenharia, 1993. UNIFOR. Br.
  6. FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
  7. MASETTO, M. O professor na hora da verdade – a prática docente no ensino superior. São Paulo: Avercamp. 2010.
  8. MORIN, E. Complexidade e transdisciplinaridade – a reforma da universidade e do ensino fundamental. Natal: EDUFRN, 2000.
  9. PIMENTA, S. G. e ANASTASIOU, L. G. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.
  10. PIMENTA, S. G. e ALMEIDA, M. I. Pedagogia Universitária – caminhos para a formação de professores. S. Paulo: Cortez Editora, 2011.
  11. RODRIGUES, J. L. K. O professor do ensino superior, suas características e suas competências: Um profissional da educação. Tese de Doutorado. Doutorado em Educação: Currículo - Educação: Currículo, PUC-SP, São Paulo, 2005.
  12. SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências. Edições Afrontamento. Porto. 1999.
  13. ZABALZA, M. A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.
  14. Vídeos available in (www.usp.br/prpg - Etapas de Preparação Pedagógica – Cadernos ou Vídeos de Pedagogia)
    • Vídeo no 1 - RUÉ, Joan. A Aprendizagem com autonomia: possibilidades e limites.
    • Vídeo no 2 - EZCURRA, Ana Maria. – Os estudantes recém-ingressados: democratização e responsabilidades das instituições universitárias.
    • Vídeo no 3 – SEVERINO – Ensino e pesquisa na docência universitária: caminhos para a integração.
    • Vídeo no 4 – KRASILCHIK, Myriam. Docência no ensino superior: tensões e mudanças.
    • Vídeo no 5 – MACHADO, Nilson José. Imagens do conhecimento e ação docente no ensino superior.
    • Vídeo no 6 – CUNHA, Maria Isabel da. O desafio da reconfiguração de saberes na docência universitária.
    • Video no 7 – KENSKI, Vany Moreira. Novos processos de interação e comunicação no ensino mediado pelas tecnologias.
    • Vídeo no 8 – FORMOSINHO, João Oliveira. Dilemas e tensões da atuação da universidade frente à formação de profissionais de desenvolvimento humano.
    • Vídeo no 9 – RIOS, Terezinha Azeredo. Ética na docência universitária: a caminho de uma universidade pedagógica?
    • Vídeo no 10 – FRANCO, Maria Amélia Rosário Santoro. Prática docente universitária e a construção coletiva de conhecimentos.
    • Vídeo no 11 – LIBÂNEO, José Carlos. Conteúdos, formação de competências cognitivas e ensino com pesquisa: unindo ensino e modos de investigação.